Mario Mattoli

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

1934

Tempo massimo

Film - Komedie


Režisér

1966

Per qualche dollaro in meno

Film - Komedie, Western


1965

Za-bum N. 2

Seriál - Komedie


1964

Cadavere per signora

Film - Komedie


1963

Obiettivo ragazze

Film - Komedie


1962

Appuntamento in Riviera

Film - Komedie, Muzikál


1961

Appuntamento a Ischia

Film - Komedie

Maciste contro Ercole nella valle dei guai

Film - Komedie, Sci-Fi, Fantasy

Jeho Excelence se stavila pojíst

Film - Komedie


1960

Mandarino per Teo, Un

Film - Komedie, Muzikál

Muži se rodí

Film - Komedie


1959

Non perdiamo la testa

Film - Komedie

Guardatele ma non toccatele

Film - Komedie

Tipi da spiaggia

Film


1958

Totò, Peppino a fanatička

Film - Komedie

Come te movi, te fulmino!

Film - Komedie, Muzikál


1957

Peppino, le modelle e chella là

Film - Komedie


1955

Ultimo amante, L'

Film - Drama

Le diciottenni

Film - Komedie


1954

Bída a vznešenost

Film - Komedie

Bláznivý lékař

Film - Komedie


1953

Due notti con Cleopatra

Film - Komedie

Siamo tutti inquilini

Film - Komedie

Neapolský turek

Film - Komedie


1952

Vendetta... sarda

Film - Komedie

Cinque poveri in automobile

Film - Komedie, Drama


1951

Arrivano i nostri

Film - Komedie

Il padrone del vapore

Film - Muzikál

Accidenti alle tasse!!

Film - Komedie

Anema e core

Film - Komedie


1950

Cadetti di Guascogna, I

Film - Komedie

Totò Tarzan

Film - Komedie

Vedovo allegro, Il

Film

Inafferrabile 12, L'

Film - Komedie


1949

Adamo ed Eva

Film - Komedie

Signorinella

Film

I Pompieri di Viggiù

Film - Komedie, Muzikál


1948

Totò al giro d'Italia

Film - Komedie

Fifa e arena

Film - Komedie

Il fiacre N. 13

Film - Drama

Assunta Spina

Film - Drama


1947

Due orfanelli, I

Film - Komedie, Historický


1946

Partenza ore 7

Film - Hudební


1945

Vita ricomincia, La

Film


1944

Circo equestre Za-bum

Film


1943

L’ultima carrozzella

Film - Komedie

Valle del diavolo, La

Film

La vispa Teresa

Film - Drama

Ho tanga voglia di cantare

Film - Komedie


1942

Tre aquilotti, I

Film - Válečný, Romantický

Neviditelná pouta

Film

Stasera niente di nuovo

Film - Drama, Romantický

Labbra serrate

Film


1941

Nocturno

Film - Drama

Ore 9: Lezione di chimica

Film - Drama


1940

Abbandono

Film - Drama

Non me lo dire!

Film - Komedie

Miseria e nobiltà

Film


1939

Eravamo sette vedove

Film - Komedie

Lo vedi come sei... Lo vedi come sei?

Film - Komedie

Imputato alzatevi!

Film - Komedie

Ai vostri ordini, signora...

Film - Komedie

Mille chilometri al minuto!

Film - Komedie


1938

La damigella di Bard

Film - Komedie

Nonna Felicita

Film - Komedie

Dama bianca, La

Film - Komedie

Il trionfo dell'amore

Film - Komedie

Il destino

Film - Drama

Eravamo sette sorelle

Film - Komedie, Romantický

L'ha fatto una signora

Film


1937

Questi ragazzi

Film

Felicità Colombo

Film - Komedie

Gli ultimi giorni di Pompeo

Film - Komedie


1936

L'uomo che sorride

Film - Komedie

Sette giorni all'altro mondo

Film - Komedie

Musica in piazza

Film - Komedie


1935

Amo te sola

Film - Komedie


1934

Tempo massimo

Film - Komedie

Životopis

Italský režisér Mario Mattoli sám sebe označoval jako filmaře bez talentu a odborné průpravy, přesto dokázal italskou kinematografii obohatit o více než osmdesát filmů, které byly úspěšné u diváků a – jak už to bývá – zatracované kritiky. Pocházel z významné rodiny šlechtického původu, jeho otec Aristide Mattoli působil jako lékař v nevelkém městě Tolentino u jadranského pobřeží a tady se také Mario narodil.

Mario Mattoli vystudoval práva a původně začal pracovat jako právník v proslulém vydavatelství Suvini e Zerboni, které se specializovalo na distribuci hudebnin. Díky tomu se Mattoli začal stýkat s umělci, mezitím se v roce 1924 ve vydavatelství vypracoval na pozici tajemníka, ale svět divadla jej začal přitahovat více. V roce 1927 založil novou pobočku divadelního uskupení Spettacoli Za bum a během několika let z ní vytvořil svébytnou a populární scénu. Opustil zaměstnání právníka a naplno se začal věnovat práci divadelního ředitele, přičemž se mu podařilo získávat do svého souboru později slavné herce v čele s Vittoriem de Sicou.

K práci filmového režiséra se Mattoli dostal víceméně náhodou, když chtěl zfilmovat jednu z divadelních her s jeho herci, všichni oslovení režiséři však byli zaměstnáni jinými závazky, Mattoli se tak filmové režie ujal sám a debutoval komedií PLNÁ RYCHLOST (Tempo massimo, 1934) s již zmíněným Vittoriem de Sicou v hlavní roli. Během třicátých let pak natočil několik dalších filmů, komedií i melodramat, vesměs dnes řazených do tzv. éry bílých telefonů. Za zmínku ale stojí spolupráce s tehdy populárním komikem Erminiem Macariem, s nímž natočil například komedii OBŽALOVANÝ, VSTAŇTE! (Imputato, alzatevi!, 1939); tento film byl jako jeden z dokladů vývoje italské filmové veselohry promítán v nesoutěžní sekci na festivalu v Benátkách v roce 2010.

Za druhé světové války se Mario Mattoli nechal inspirovat vrcholnými díly francouzské kinematografie a realizoval několik dramatických snímků s vyššími uměleckými ambicemi. Pomohl tehdy mimo jiné ke stoupající slávě mladé Alidy Valli, jíž v letech 1938-1945 svěřil velké role v šesti filmech. I v českých protektorátních kinech se tenkrát naši diváci s Alidou Valli mohli seznámit v Mattoliho filmech PROBUZENÉ MLÁDÍ (Ore nove lezione di chimica, 1941) nebo NOCTURNO (Luce nelle tenebre, 1942). Spolupráci s Alidou Valli završil dramatickým příběhem mladé matky, která se za války v nepřítomnosti manžela nechá svést svým sousedem (ŽIVOT ZAČÍNÁ ZNOVU – La vita ricomincia, 1945). Tento film viděly v italských kinech v roce 1945 bezmála tři milióny diváků a Alidě Valli otevřel cestu do Hollywoodu.

Jako jiní režiséři spjatí s érou bílých telefonů, tak i Mario Mattoli měl krátce po válce cestu do filmových studií uzavřenou a jeho filmografie z let 1945-1947 je početně velmi chudá, z této doby pochází jedna adaptace klasické literární předlohy (DVA SIROTCI – I due orfanelli, 1947), což je v jeho filmografii vzácný případ. Koncem čtyřicátých let zahájil Mattoli nový a mimořádně úspěšný útok na italská kina, když své síly spojil s populárním komikem Totò. Ten tehdy stoupal k vrcholům filmové slávy, točil samozřejmě i s jinými režiséry, nicméně 16 filmů realizovaných s Mattolim tvoří v jeho početné filmografii významnou položku. Hned jejich první filmy FIFA E ARENA (1948) a TOTÒ NA TOUR D′ITALIA (Toto al giro d′Italia, 1948) vidělo v kinech devět miliónů diváků a Mario Mattoli se tak stal komerčně nejúspěšnějším režisérem za rok 1948.

Mattoliho nijak netrápila nálepka komerčního režiséra bez vyšších uměleckých cílů, na druhou stranu je nutno přiznat, že s despektem na něj pohlíželo i samotné vedení filmové společnosti Cinecitta a Mattoli musel nejednou čekat s natáčením ateliérových scén, až studio uvolní významnější filmaři. I to bylo příčinou, proč jeho filmy vznikaly často v řádu několika dnů, což se týkalo právě komedií s Totò. Ze spolupráce s jinými herci se sluší připomenout dramatický příběh z počátku 20. století NIČIVÉ PLAMENY LÁSKY (Assunta Spina, 1948) s Annou Magnani v hlavní roli.

I když v padesátých letech pracoval Mattoli i s jinými herci, těžiště jeho tvorby té doby tvořily komedie s Totò. Za neúspěch se považovala návštěvnost v kinech klesající teprve pod tři milióny diváků, což Mattoliho i Totò řadilo mezi komerčně nejúspěšnější filmaře té doby. Naopak kritika se k Mattoliho filmům stavěla značně rezervovaně, některé jejich společné filmy ale dodnes patří ke klasice italské komedie, připomeňme alespoň tituly jako NEAPOLSKÝ TUREK (Un turco napoletano, 1953) nebo BÍDA A VZNEŠENOST (Miseria e nobiltà, 1954). Ve druhém jmenovaném filmu byla partnerkou Totò mladá Sophia Loren, s níž předtím Mattoli natočil historickou komedii DVĚ NOCI S KLEOPATROU (Due notti con Cleopatra, 1953). Totò točil filmy až do své smrti v roce 1967, s Mattolim pracoval naposledy ale již v roce 1961 (JEHO EXCELENCE SE STAVILA POJÍST – Sua Eccellenza si fermo a mangiare, 1961).

Mezitím pod Mattoliho režijním vedením absolvovala svůj filmový debut také populární dvojice komiků Franco Franchi a Ciccio Ingrassia (SCHŮZKA NA ISCHII – Appuntamento a Ischia, 1960). Následně se Mattoli neubránil dobové poptávce po žánru sandálu a meče (MACISTE PROTI HERKULOVI V ÚDOLÍ BÍDY – Maciste contro Ercole nella valle dei guai, 1961) a jeho filmografii uzavírá titul z dalšího tehdy žádaného žánru spaghetti westernů, pojatý ovšem jako parodie (PRO JEŠTĚ MÉNĚ DOLARŮ – Per qualche dollaro in meno, 1966).

Mario Mattoli byl od roku 1928 ženatý s divadelní herečkou Mity Mignone, jejich dcera Marina Mattoli působila v 70. a 80. letech jako asistentka režie. Mario Mattoli zemřel v Římě 26. února 1980 ve věku 81 let. Od roku 2008 probíhá v jeho rodišti v Tolentinu každoročně akce Mattoli si nasce, kde se konají přednášky k jeho rozsáhlé tvorbě a projekce nejslavnějších filmů.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.