Herec
1934Film - Komedie
Režisér
1966Film - Komedie, Western
1965
Seriál - Komedie
1964
Film - Komedie
1963
Film - Komedie
1962
Film - Komedie, Muzikál
1961
Film - Komedie
Maciste contro Ercole nella valle dei guai
Film - Komedie, Sci-Fi, Fantasy
Jeho Excelence se stavila pojíst
Film - Komedie
1960
Film - Komedie, Muzikál
Film - Komedie
1959
Film - Komedie
Film - Komedie
Film
1958
Film - Komedie
Film - Komedie, Muzikál
1957
Peppino, le modelle e chella là
Film - Komedie
1955
Film - Drama
Film - Komedie
1954
Film - Komedie
Film - Komedie
1953
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
1952
Film - Komedie
Film - Komedie, Drama
1951
Film - Komedie
Film - Muzikál
Film - Komedie
Film - Komedie
1950
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
1949
Film - Komedie
Film
Film - Komedie, Muzikál
1948
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Drama
Film - Drama
1947
Film - Komedie, Historický
1946
Film - Hudební
1945
1944
1943
Film - Komedie
Film - Drama
Film - Komedie
1942
Film - Válečný, Romantický
Film - Drama, Romantický
Film
1941
Film - Drama
Film - Drama
1940
Film - Drama
Film - Komedie
1939
Film - Komedie
Lo vedi come sei... Lo vedi come sei?
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
1938
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Drama
Film - Komedie, Romantický
1937
Film
Film - Komedie
Film - Komedie
1936
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
1935
Film - Komedie
1934
Film - Komedie
Italský režisér Mario Mattoli sám sebe označoval jako filmaře bez talentu a odborné průpravy, přesto dokázal italskou kinematografii obohatit o více než osmdesát filmů, které byly úspěšné u diváků a – jak už to bývá – zatracované kritiky. Pocházel z významné rodiny šlechtického původu, jeho otec Aristide Mattoli působil jako lékař v nevelkém městě Tolentino u jadranského pobřeží a tady se také Mario narodil.
Mario Mattoli vystudoval práva a původně začal pracovat jako právník v proslulém vydavatelství Suvini e Zerboni, které se specializovalo na distribuci hudebnin. Díky tomu se Mattoli začal stýkat s umělci, mezitím se v roce 1924 ve vydavatelství vypracoval na pozici tajemníka, ale svět divadla jej začal přitahovat více. V roce 1927 založil novou pobočku divadelního uskupení Spettacoli Za bum a během několika let z ní vytvořil svébytnou a populární scénu. Opustil zaměstnání právníka a naplno se začal věnovat práci divadelního ředitele, přičemž se mu podařilo získávat do svého souboru později slavné herce v čele s Vittoriem de Sicou.
K práci filmového režiséra se Mattoli dostal víceméně náhodou, když chtěl zfilmovat jednu z divadelních her s jeho herci, všichni oslovení režiséři však byli zaměstnáni jinými závazky, Mattoli se tak filmové režie ujal sám a debutoval komedií PLNÁ RYCHLOST (Tempo massimo, 1934) s již zmíněným Vittoriem de Sicou v hlavní roli. Během třicátých let pak natočil několik dalších filmů, komedií i melodramat, vesměs dnes řazených do tzv. éry bílých telefonů. Za zmínku ale stojí spolupráce s tehdy populárním komikem Erminiem Macariem, s nímž natočil například komedii OBŽALOVANÝ, VSTAŇTE! (Imputato, alzatevi!, 1939); tento film byl jako jeden z dokladů vývoje italské filmové veselohry promítán v nesoutěžní sekci na festivalu v Benátkách v roce 2010.
Za druhé světové války se Mario Mattoli nechal inspirovat vrcholnými díly francouzské kinematografie a realizoval několik dramatických snímků s vyššími uměleckými ambicemi. Pomohl tehdy mimo jiné ke stoupající slávě mladé Alidy Valli, jíž v letech 1938-1945 svěřil velké role v šesti filmech. I v českých protektorátních kinech se tenkrát naši diváci s Alidou Valli mohli seznámit v Mattoliho filmech PROBUZENÉ MLÁDÍ (Ore nove lezione di chimica, 1941) nebo NOCTURNO (Luce nelle tenebre, 1942). Spolupráci s Alidou Valli završil dramatickým příběhem mladé matky, která se za války v nepřítomnosti manžela nechá svést svým sousedem (ŽIVOT ZAČÍNÁ ZNOVU – La vita ricomincia, 1945). Tento film viděly v italských kinech v roce 1945 bezmála tři milióny diváků a Alidě Valli otevřel cestu do Hollywoodu.
Jako jiní režiséři spjatí s érou bílých telefonů, tak i Mario Mattoli měl krátce po válce cestu do filmových studií uzavřenou a jeho filmografie z let 1945-1947 je početně velmi chudá, z této doby pochází jedna adaptace klasické literární předlohy (DVA SIROTCI – I due orfanelli, 1947), což je v jeho filmografii vzácný případ. Koncem čtyřicátých let zahájil Mattoli nový a mimořádně úspěšný útok na italská kina, když své síly spojil s populárním komikem Totò. Ten tehdy stoupal k vrcholům filmové slávy, točil samozřejmě i s jinými režiséry, nicméně 16 filmů realizovaných s Mattolim tvoří v jeho početné filmografii významnou položku. Hned jejich první filmy FIFA E ARENA (1948) a TOTÒ NA TOUR D′ITALIA (Toto al giro d′Italia, 1948) vidělo v kinech devět miliónů diváků a Mario Mattoli se tak stal komerčně nejúspěšnějším režisérem za rok 1948.
Mattoliho nijak netrápila nálepka komerčního režiséra bez vyšších uměleckých cílů, na druhou stranu je nutno přiznat, že s despektem na něj pohlíželo i samotné vedení filmové společnosti Cinecitta a Mattoli musel nejednou čekat s natáčením ateliérových scén, až studio uvolní významnější filmaři. I to bylo příčinou, proč jeho filmy vznikaly často v řádu několika dnů, což se týkalo právě komedií s Totò. Ze spolupráce s jinými herci se sluší připomenout dramatický příběh z počátku 20. století NIČIVÉ PLAMENY LÁSKY (Assunta Spina, 1948) s Annou Magnani v hlavní roli.
I když v padesátých letech pracoval Mattoli i s jinými herci, těžiště jeho tvorby té doby tvořily komedie s Totò. Za neúspěch se považovala návštěvnost v kinech klesající teprve pod tři milióny diváků, což Mattoliho i Totò řadilo mezi komerčně nejúspěšnější filmaře té doby. Naopak kritika se k Mattoliho filmům stavěla značně rezervovaně, některé jejich společné filmy ale dodnes patří ke klasice italské komedie, připomeňme alespoň tituly jako NEAPOLSKÝ TUREK (Un turco napoletano, 1953) nebo BÍDA A VZNEŠENOST (Miseria e nobiltà, 1954). Ve druhém jmenovaném filmu byla partnerkou Totò mladá Sophia Loren, s níž předtím Mattoli natočil historickou komedii DVĚ NOCI S KLEOPATROU (Due notti con Cleopatra, 1953). Totò točil filmy až do své smrti v roce 1967, s Mattolim pracoval naposledy ale již v roce 1961 (JEHO EXCELENCE SE STAVILA POJÍST – Sua Eccellenza si fermo a mangiare, 1961).
Mezitím pod Mattoliho režijním vedením absolvovala svůj filmový debut také populární dvojice komiků Franco Franchi a Ciccio Ingrassia (SCHŮZKA NA ISCHII – Appuntamento a Ischia, 1960). Následně se Mattoli neubránil dobové poptávce po žánru sandálu a meče (MACISTE PROTI HERKULOVI V ÚDOLÍ BÍDY – Maciste contro Ercole nella valle dei guai, 1961) a jeho filmografii uzavírá titul z dalšího tehdy žádaného žánru spaghetti westernů, pojatý ovšem jako parodie (PRO JEŠTĚ MÉNĚ DOLARŮ – Per qualche dollaro in meno, 1966).
Mario Mattoli byl od roku 1928 ženatý s divadelní herečkou Mity Mignone, jejich dcera Marina Mattoli působila v 70. a 80. letech jako asistentka režie. Mario Mattoli zemřel v Římě 26. února 1980 ve věku 81 let. Od roku 2008 probíhá v jeho rodišti v Tolentinu každoročně akce Mattoli si nasce, kde se konají přednášky k jeho rozsáhlé tvorbě a projekce nejslavnějších filmů.