Tadeusz Łomnicki

Tadeusz Łomnicki

Osobnostcsfd.cz

Herec, Vypraveč

18. července, 1927, Podhajce, Polsko

22. února, 1992, Poznań, Województwo wielkopolskie, Polsko

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2022

Návrat královny

Seriál - Drama


2008

Ojciec Mateusz

Seriál - Komedie, Krimi


1991

Ferdydurke

Film - Drama

All of Me

Film - Drama, Romantický


1990

Napoleon

Seriál - Životopisný, Historický


1989

Dekalog

Seriál - Drama

Modrzejewska

Seriál - Životopisný, Drama

Lawa. Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza

Film - Mysteriózní, Drama, Romantický

Pension Sonnenschein

Film


1988

Běsi

Film - Drama


1986

Kronika milostných nehod

Film - Psychologický, Drama


1985

Milosc z listy przebojów

Film - Muzikál, Romantický


1984

Dom wariatów

Film - Komedie, Drama


1981

Náhoda

Film - Drama

Ręce do góry

Film - Drama

Limuzyna Daimler-Benz

Film - Drama


1980

Kontrakt

Film - Drama

Dom

Seriál - Drama

Ohledání na místě 1901

Film - Drama, Historický


1979

Klucznik

Film - Drama


1978

...Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie...

Film - Válečný, Životopisný


1977

Člověk z mramoru

Film - Drama

Tančící jestřáb

Film - Drama

Granica

Film - Drama, Romantický

Akce u Arzenálu

Film - Válečný, Drama

Revizor

Film - Drama


1974

Potopa

Film - Dobrodružný, Válečný


1973

Listy naszych czytelników

Film - Krátkometrážní, Drama


1972

Úsek častých nehod

Film - Drama


1971

Gwiazda wytrwalosci

Film


1970

Pan Dodek

Film - Komedie


1969

Pan Wolodyjowski

Film - Drama

Przygody Pana Michała

Seriál - Dobrodružný, Historický


1967

Vrah zanechává stopu

Film - Krimi, Drama

Stajnia na Salvatorze

Film - Drama

Zabijaka

Film - Krátkometrážní


1966

Bariéra

Film - Drama

Der Arzt stellt fest...

Film - Drama

Kontrybucja

Film - Válečný, Drama


1965

Potom nastane ticho

Film - Válečný, Drama

Glos ma prokurator

Film


1964

První den svobody

Film - Válečný, Drama

Wiano

Film - Drama, Romantický

Życie raz jeszcze

Film - Drama


1963

Pasažerka

Film - Drama


1962

Zerwany most

Film - Válečný, Drama


1961

Čas minulý

Film


1960

Nevinní čarodějové

Film - Drama


1959

Základna zemřelých

Film - Drama

Kamienne niebo

Film - Drama


1958

Ortel

Film - Válečný, Drama

Ósmy dzień tygodnia

Film - Drama

Z Powisla

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1957

Eroica

Film - Komedie, Válečný, Drama

Lidé z pustiny

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Dwie godziny

Film - Drama, Romantický


1956

Kde ďábel dává dobrou noc

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Byly jsme tři

Film - Drama


1955

Nezvaní hosté

Film - Psychologický, Válečný, Drama


1953

Pětka z Barské ulice

Film - Drama

Varšavská epopej

Film - Válečný, Drama


1952

Posádka

Film - Rodinný, Drama


1950

Dwie brygady

Film - Drama


1948

Stalowe serca

Film


Vypraveč

1968

Dzieciom

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Gienek

Film - Dokumentární, Krátkometrážní, Životopisný


1959

Narodziny miasta

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1958

Warszawa Glówna

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Witraze

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1956

Miasteczko

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Mistrz Nikifor

Film - Dokumentární, Krátkometrážní

Životopis

Tadeusz Łomnicki, herec, režisér a pedagog, se narodil na území dnešní Ukrajiny poblíž Lvova. Je autorem veršů, povídek, esejů a pamětí ("Divadelní setkání", 1984). Dvě jeho hry se dočkaly realizace: "Noe a jeho zvěřinec" a "Koukol a pšenice". Byl označován za herce neomezených možností výrazu a umění transformace. Kýženého výsledku však nedosahoval lehce – byl nesmírně pracovitý, zcela pohlcen svojí hereckou vášní. Některými proto nazýván "geniálním monstrem". V divadelních kruzích se o něm hovořilo jako o člověku pyšném, nesnášenlivém, krutém vůči hercům i studentům. Nebylo lehké si ho zamilovat. Byl údajně nepřístupný, domýšlivý a pohrdal slabšími.

V anketě týdeníku "Polityka" z roku 1998 ho čtenáři zvolili největším polským hercem 20. století. Stvořil přes osmdesát divadelních rolí, do dějin vešel jeho Orestes v Goetheho "Ifigenii na Tauridě", Artur Ui v Brechtově "Zadržitelném vzestupu Artura Uie", Solený v Čechovových "Třech sestrách", Łatki ve Fredrově "Doživotní rentě", Kapitán Edgar v Dürrenmattově frašce "Play Strindberg" v režii Andrzeje Wajdy (vše v Moderním divadle) a také Prisypkin v Majakovského "Štěnici" z Národního divadla.

Po ukončení obchodního lycea (1942) odešel do Krakova, ve kterém spojil výdělečnou činnost (železniční dělník, práce v bance) s hudební školou (housle) a poprvé zkoušel psát. V roce 1945 začal při tamním Starém divadle studovat herectví a ve stejném roce debutoval epizodní rolí pastýře. Jako externista složil herecké zkoušky a v sezóně 1946/47 vystupoval v Katovicích. Po návratu do Krakova (1947) vystupoval v Městských dramatických divadlech: Divadle Slowackého, ve Starém, ve kterém rovněž debutoval jako dramaturg ("Noe a jeho zvěřinec").

V letech 1949-1974 působil ve varšavském Moderním divadle, příležitostně i v Národním. Na varšavské divadelní akademii (PWST) vystudoval režii (1954) a režisérsky debutoval v roce 1965 - sám režíroval celkem patnáct divadelních kusů. V roce 1969 byl zvolen prorektorem a rok nato rektorem PWST a ve funkci zůstal až do roku 1981. V roce 1976 založil a současně umělecky vedl Divadlo Na Woli, kde si zahrál např. Goyu ve "Spánku rozumu" v režii Andrzeje Wajdy, Bukara v "Představení Hamleta ve vsi Dolní Mrduše" a Salieriho v Shafferově "Amadeovi".

Před kamerou debutoval v roce 1946. Vytvořil přes padesátku filmových rolí: např. v ČLOVĚKU Z MRAMORU (1977) Andrzeje Wajdy, v Zanussiho KONTRAKTU (1980), v Kieślowského dramatech NÁHODA (1981) a DEKALOG VIII (1988) nebo plukovníka Michała Wołodyjowského ve filmech podle Sienkiewiczovy trilogie PAN WOLODYJOWSKI (1969) a POTOPA (1974) v režii Jerzyho Hoffmana (v OHNĚM A MEČEM z roku 1999 se role Wolodyjowského ujmul Zbigniew Zamachowski). Točil s Passendorferem. Často se objevoval ve filmech režírovaných jeho bratrem Janem. Stihl i natočit dokument o sobě "Já, komediant" (1992).

Za 2. světové války byl Łomnicki členem harcerské odbojové organizace "Szare Szeregi" (Šedé řady), později bojoval v Zemské armádě. Po příchodu Rudé armády do Krakova (1944) vstoupil do Občanských milicí, které opustil po necelém roce, aby mohl realizovat své umělecké touhy. V roce 1951 si podal žádost o vstup do Polské sjednocené dělnické strany (PZPR - polská komunistická strana). V prosinci 1971 zasedl v prezídiu VI. sjezdu a od roku 1975 byl opakovaně zvolen členem Ústředního výboru. Po zavedení výjimečného stavu, v době zatýkání profesorů a akademických vědců, odevzdal členskou legitimaci (17.12.1981) a skončil jako šéf divadla i jako rektor. Kromě návrhů od Mieczysława Rakowského a po roce 1989 od Lecha Wałęsy, se do světa politiky nevrátil.

Onemocnění srdce a londýnská operace (1982) byly příčinou téměř dvouleté přestávky v jeho profesním životě (operaci mu domluvil a zaplatil Roman Polanski, u kterého v Paříži později několik měsíců bydlel a pro kterého, jak sám uvedl, byl velkou hereckou inspirací). V roce 1984 přešel k ansámblu Divadla Studio. Od roku 1988, již na volné noze, vystupoval nadále pohostinsky v Dramatickém, Obecném i Moderním divadle ve Varšavě, v Krakově i v Evropě (opakovaně v Londýně) a ve světě (USA, Austrálie...). V samém závěru života jej beze zbytku pohltila práce na "Králi Learovi" v Novém divadle v Poznani, a byla to právě zkouška na toto představení, při které, týden před premiérou, umírá na srdeční infarkt.

Pracoval fakticky do posledního dechu. Jeho poslední slova předtím, než ztratil vědomí, byla slovy krále Leara: "Nu, tedy ješte zbývá naděje. Chcete-li to dostat, musíte utíkat. Sa, sa, sa, sa!" Podle známého divadelního kritika a teoretika Jana Kotta odešel jeden z největších herců své doby, v Polsku i ve světě. Na pohřeb přišly tisíce lidí. Psali, že si na něm mrtvý herec z hostů vystřelil, když mu podle jeho vůle zahráli zamilovanou Cohenovu píseň "Tanči se mnou až do konce naší lásky".

V roce 1996 po něm pojmenovali varšavské Divadlo Na Woli, v roce 2002 Nové divadlo v Poznani. V roce 1998 v Lodži na Aleji hvězd odhalili hvězdu s jeho jménem. Syn Jacek je kameramanem. Jeho pátá žena, absolventka režie Maria Bojarska, která ho provázela životem osmnáct let, je autorkou netypické a skvěle prodávané biografie "Král Lear nežije" ("Lear vůbec nebyl Tadeuszowou vytouženou rolí. Byl to spíše příkaz: věděl, že musí zahrát Leara, že je povinen ho zahrát. Jako herec i jako člověk.") některá ocenění: - Zlatý kříž zásluh (1955) - Medaile k 10. a 30. výročí lidového Polska (1955, 1974) - Řád praporu práce 2. třídy (1962) - Státní vyznamenání 1. třídy (1968) - Medaile Rady pro národní vzdělávání (1973) - Řád praporu práce 1. třídy (1976) - Cena za výjimečnou dramatickou tvorbu (1978) - dvojnásobný laureát Ceny Alexandra Zelwerowicze udělované redakcí měsíčníku "Teatr": hned v prvním ročníku, v sezóně 1984/1985 za roli Krappa v Beckettově "Krappově poslední nahrávce" (Divadlo Studio), podruhé posmrtně, v sezóně 1991/1992, za roli Icyka Sagera v Salvatoreho "Stalinovi" (divadlo televize)

Marek "džanik" Janík

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.