Herečka
1968Film
1967
Seriál - Drama
1962
Film - Komedie, Povídkový, Drama
1960
Film
Film - Válečný, Drama
1959
Film - Komedie, Drama
Film - Válečný, Drama
Film - Drama
Film - Komedie
1958
Film - Krimi, Drama
Film - Krimi
Film - Komedie
1957
Film - Krimi, Thriller, Drama
1956
Film - Hudební, Komedie, Fantasy
Film - Thriller, Drama
1955
Film - Krimi, Drama
Film - Drama
Film - Drama
1954
Film - Krimi, Drama
Film - Komedie
1953
Film
Film
1952
Film - Komedie
1949
1939
Film - Drama
Film - Komedie
1938
Film - Dobrodružný
Film - Dobrodružný
1936
Film - Krimi
1935
Film
Film
Film - Komedie
Film - Krimi
Film - Drama
1934
Film
1933
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film - Komedie
Film
1932
Film
Film - Krátkometrážní
1931
Film - Drama
Film
1930
Archivní záběry
2016Film - Dokumentární
Francouzská herečka Gaby Basset hrála ve více než šedesáti filmech, v širším povědomí ale dodnes zůstává především jako první manželka slavného Jeana Gabina (1904-1976). Narodila se jako Marie Louise Camille Basset v malém městečku Varennes-Saint-Sauveur v Burgundsku, pocházela z prostých poměrů, její otec Ferdinand Basset byl farmářem. Po první světové válce začala v Paříži pracovat jako sekretářka. Od mládí ale obdivovala svět divadel a kabaretů, jejichž představení často navštěvovala. Sama se ale brzy prosadila i na jevišti, vystupovala v kabaretech a varietních programech, svůj úspěch založila na fyzické podobě s americkou filmovou hvězdou Louise Brooks.
V kulturním světě se seznámila s Jeanem Gabinem a láska na první pohled byla korunována jejich sňatkem v roce 1925. Svůj první film natočila Gaby Basset krátce po nástupu zvuku a hrála v něm i s Jeanem Gabinem (ŠANCE PRO KAŽDÉHO – Chacun sa chance, 1930). Po celá třicátá léta pak Gaby Basset hrála v několika filmech ročně, jen zřídka se ale dostala ke skutečně kvalitním námětům, objevovala se spíše v průměrných komediích a melodramatických příbězích. Mezi režiséry, s nimiž pracovala, nicméně defilují slavná jména jako Maurice Tourneur nebo Christian-Jaque. Velké role hrála například ve filmech KOHOUT PLUKU (Le coq du régiment, 1933) nebo JUSTIN Z MARSEILLE (Justin de Marseille, 1934), o něco později se s ní diváci mohli setkat také v adaptaci slavné divadelní předlohy VRÁTNÝ OD MAXIMA (Le chasseur de chez Maxim, 1937).
Když se Jean Gabin seznámil s tanečnicí Jeanne Mauchain, s Gaby Basset se v roce 1933 rozvedl. Ta se pak v roce 1939 podruhé provdala za Jeana-Frédérica Melé, jejím třetím manželem byl od roku 1962 policejní komisař André Chapon. Druhé manželství a počátek druhé světové války přiměl Gaby Basset k dočasné rezignaci na svět stříbrného plátna a znovu se před kamerou začala objevovat až na přelomu 40. a 50. let.
Na oživení pohasínající herecké dráhy Gaby Basset měl značný podíl Jean Gabin. Budiž mu ke cti, že i když se rozvedli již v roce 1933, na svou první manželku nikdy nezapomněl a v padesátých letech, kdy již patřil k legendám francouzské kinematografie, prosadil u producentů její účast ve většině svých filmů té doby. Z jejich spolupráce stojí za zmínku mimořádně úspěšné filmy BENZÍN A OLEJ (Gas-oil, 1955) ČERVENÁ JE ŠPATNÁ (Le rouge est mis, 1957) nebo TULÁK ARCHIMEDES (Archimede le clochard, 1958). Kromě práce pro film se Gaby Basset vracela i k profesi zpěvačky a uspořádala několik turné.
Před filmovou kamerou stála Gaby Basset naposledy při natáčení filmu PODIVNÁ HRA (Drôle de jeu, 1968), od té doby žila v soukromí. Poslední léta života strávila v domově pro seniory v Neuilly-sur-Seine, kde zemřela 7. října 2001 ve věku 99 let.