Ernesto Gastaldi

Ernesto Gastaldi

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2019

All the Colors of Giallo

Film - Dokumentární, Horor


2013

The Outsider - Il Cinema Di Antonio Margheriti

Film - Dokumentární, Životopisný


2005

Like a Beast... Almost

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Režisér

1992

Uovo del cuculo, L'

Film


1981

Notturno con grida

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller


1971

Lunga spiaggia fredda, La

Film - Thriller


1968

Cin... cin... cianuro

Film - Komedie


1965

Libido

Film - Krimi, Thriller, Drama


1963

La frusta e il corpo

Film - Horor


Scenárista

1998

Crimine contro crimine

Film


1995

Strana storia di Olga O., La

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller, Drama, Romantický


1989

Casablanca Express

Film - Válečný, Akční

Jiboa, il sentiero dei diamanti

Film - Dobrodružný


1988

Stradivari

Film - Životopisný, Drama


1987

Sicilian Connection

Film - Krimi, Drama, Akční


1986

L'assassino è ancora tra noi

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller


1985

Caccia al ladro d'autore

Seriál - Krimi, Akční


1984

Tenkrát v Americe

Film - Krimi, Thriller, Drama

Sicilská spojka

Film - Krimi, Drama


1983

Ohnivý blesk

Film - Dobrodružný, Sci-Fi, Akční


1982

Assassinio al cimitero etrusco

Film - Horor


1981

Notturno con grida

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller


1980

Ficcanaso, Il

Film - Komedie

Mi faccio la barca

Film - Komedie


1979

Aféra Concorde

Film - Dobrodružný, Krimi, Drama

Řeka velkého krokodýla

Film - Horor

Profumo di classe

Film - Komedie


1978

Napříč Saharou

Film - Krimi, Thriller, Akční


1977

Cinico, l'infame, il violento, Il

Film - Krimi, Thriller, Akční


1975

Chytrák a dva společníci

Film - Komedie, Western

Gangsterova milenka

Film - Komedie

Podezřelá smrt nezletilé

Film - Komedie, Krimi, Thriller, Akční

Fango bollente

Film - Krimi, Drama, Akční

Città gioca d'azzardo, La

Film - Krimi, Drama

La città sconvolta: caccia spietata ai rapitori

Film - Krimi


1974

Milán nenávidí: policie nemůže střílet

Film - Krimi, Thriller, Akční

L'Uomo senza memoria

Film - Horor, Krimi, Mysteriózní, Drama


1973

Mé jméno je Nikdo

Film - Komedie, Western

Torzo

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller

Milano trema - la polizia vuole giustizia

Film - Krimi, Drama

Anna, quel particolare piacere

Film - Krimi, Drama

Troppo rischio per un uomo solo

Film - Krimi, Sportovní


1972

Proč žít... a proč umírat

Film - Western

To zvládnem, amigo

Film - Komedie, Western

Tutti i colori del buio

Film - Horor, Mysteriózní

Velký souboj

Film - Western

Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave

Film - Horor, Thriller

Perché quelle strane gocce di sangue sul corpo di Jennifer?

Film - Mysteriózní, Thriller

La morte accarezza a mezzanotte

Film - Horor, Krimi, Mysteriózní, Thriller

Dólar de recompensa, Un

Film - Western


1971

Lo strano vizio della Signora Wardh

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller, Romantický

La coda dello scorpione

Film - Mysteriózní, Thriller

La morte cammina con i tacchi alti

Film - Horor, Krimi, Mysteriózní, Thriller

Hleďte... Sartana přichází / Já jsem Sartana / Cena smrti / Sartana v údolí smrti

Film - Western

Lunga spiaggia fredda, La

Film - Thriller

L'uomo più velenoso del cobra

Film - Krimi


1970

Le Foto proibite di una signora per bene

Film - Mysteriózní, Thriller, Drama

Arizona si scatenò... e li fece fuori tutti

Film - Western

Banda de los tres crisantemos, La

Film - Krimi


1969

Bitva u El Alameinu

Film - Dobrodružný, Válečný, Drama, Akční

Sono Sartana, il vostro becchino

Film - Western

Setkání v poušti

Film - Válečný

Così dolce... così perversa

Film - Krimi, Mysteriózní, Thriller

El vengador del sur

Film - Western


1968

Il dolce corpo di Deborah

Film - Horor, Mysteriózní, Thriller, Drama

Uno di più all'inferno

Film - Western

Cin... cin... cianuro

Film - Komedie


1967

Dny hněvu

Film - Western

10.000 dollari per un massacro

Film - Western

Flashman

Film - Sci-Fi

Troppo per vivere... poco per morire

Film - Thriller


1966

Arizona Colt

Film - Western

Spie contro il mondo

Film - Dobrodružný, Krimi, Akční

La lama nel corpo

Film - Horor

1000 dollari sul nero

Film - Western

A 077, sfida ai killers

Film - Akční

Duello nel mondo

Film - Krimi, Akční

Furia a Marrakech

Film - Drama

Téměř dokonalý zločin

Film - Komedie, Mysteriózní

A... come assassino

Film - Thriller, Akční

Cifrato speciale

Film - Dobrodružný


1965

Spie uccidono a Beirut, Le

Film - Thriller, Akční

Sette contro tutti

Film - Dobrodružný

Vendetta di Spartacus, La

Film - Dobrodružný


1964

Lunghi capelli della morte, I

Film - Horor

La cripta e l'incubo

Film - Horor

Giganti di Roma, I

Film - Dobrodružný

Scandali nudi

Film

Golia alla conquista di Bagdad

Film - Dobrodružný, Drama, Akční

Il mostro dell'opera

Film - Horor


1963

La frusta e il corpo

Film - Horor

La vergine di Norimberga

Film - Horor


1962

Sodoma a Gomora

Film - Dobrodružný, Drama

L'orribile segreto del Dr. Hichcock

Film - Horor

Solo contro Roma

Film - Dobrodružný, Drama, Akční

Marte, dio della guerra

Film - Fantasy, Akční

Duello nella sila

Film - Dobrodružný, Drama, Akční

Ultimatum alla vita

Film - Válečný, Drama

Nerone '71

Film - Komedie


1961

Vlkodlak v dívčí polepšovně

Film - Horor, Mysteriózní

Che femmina... e che dollari!

Film

Pesci d'oro e bikini d'argento

Film - Komedie

Rocco e le sorelle

Film


1960

L'amante del vampiro

Film - Horor

Životopis

10. září 1934, se narodil Ernesto Gastaldi, který je alespoň mnou považován za jednoho z největších mistrů „zápletky". Narodil se v severní části Itálie, v průmyslové oblasti mezi Milánem a Turínem, ve městě Graglia (provincie Biella, oblast Piemonte). Když byl Ernesto zaměstnán v bance, setkal se s Peppo Sacchim. Peppo a jeho skupina přátel natáčeli příběhy na 16mm filmy.

V roce 1953 Peppo natočil první italský western COWBOY STORY a v roce 1954 vyhrál ocenění "Coppa Agis" v Montecatini, což je dnes stále ještě fungující festival pro amatérské filmové tvůrce. Ernesto nevěděl o filmu nic a jedné noci mu Peppo vše vysvětlil.  Seděli v parku na lavičce a bylo -20 pod nulou. Ernesto se připojil ke skupině a navrhl skandální film, aby upoutal pozornost významných lidí italské kinematografie. Psal si poznámky, co budou herci jak říkat a teprve později zjistil, že se tomu říká scénář. Na festivalu měli opět velký úspěch a Alessandro Blasetti (3.7.1900-1.2.1987), slavný italský režisér, se Ernesta zeptal, jestli by se chtěl dostat do experimentálního centra kinematografie, největší filmové školy v Římě. Odpověď Ernesta: "Ano, pane, samozřejmě". A tak Ernesto nastoupil roku 1955 do experimentálního centra kinematografie, kde absolvoval již v roce 1957. O deset později, tedy roku 1967, pak ještě na univerzitě La Sapienza" v Římě, absolvoval v oboru ekonomie a obchodu.

Ernesto žil tedy již od roku 1955 v Římě, kde se také oženil s herečkou Marou Maryl (*7.4.1939). Je otcem tří dětí: Amarili (*1961), Constantino (1966-1989) a Sciltian (1974). Mara Maryl absolvovala stejně jako Ernesto herectví v experimentálním centru kinematografie v Římě, v roce 1957. Narodila se pod jménem Chianetta Mara a hrála většinou v komediích pod jménem Mara Ombra. Po svatbě s Ernestem roku 1960 již začala používat pseudonym Mara Maryl a hrála již jen ve filmech, které režíroval její manžel. Jejich manželství trvá dodnes.

Nejplodnější období Ernesta je určitě mezi roky 1960 a 1980, kdy se jako autor, scénárista či režisér podílel na více než stovce filmů. V tomto období byl určitě nejvýznamnějším a nejplodnějším autorem v žánru gialla, hororu i spaghetti westernu. Prvotinou Ernesta byl horor L´AMANTE DEL VAMPIRO (1960), na němž se podílel jak autorsky, tak také jako asistent režie. Ve své kariéře pak jako asistent režie stál u hororu LA FRUSTA E IL CORPO (1963). Jako režisér pak natočil šest snímků. Posledním je krátký film  L UOVO DEL CUCULO (1992) s Malisou Longo.  V předcházejících pěti filmech, jak již bylo zmíněno, hrála jeho žena Mara. Jednalo se o krimi snímek LIBIDO (1965, Mara v roli Brigitte), komedii CIN CIN....CIANURO (1968, Mara = Poupette), thriller LA LUNGA SPIAGGIA FREDDA (1971, Mara = Jane), volné pokračování snímku LIBIDO z roku 1981 má název NOTTURNO CON GRIDA (Mara = Brigitte) a sci-fi snímek LA FINE DELL´ ETERNITÁ (1984, Mara jako Mara).

Ernesto stojí autorsky za takovými filmovými hity, jako jsou spaghetti westerny I GIORNI DELL´IRA (1967), 10.000 DOLLARI PER UN MASACRO (1967), IL MIO NOME E NESSUNO (MÉ JMÉNO JE NIKDO) 1973 či UN DÓLAR DE RECOMPENSA (1972). Kdo trochu zabrousil do gialla, určitě bude znát takové trháky z Ernestova pera, jako jsou PERCHÉ QUELLE STRANE GOCCE DI SANGUE SUL CORPO DI JENNIFER (1971) či L´UOMO SENZA MEMORIA (1974). Vrcholem je pravděpodobně spojení Ernesta s režisérem Sergiem Martinem, z jejichž spolupráce vznikla gialla jako LO STRANO VIZIO DELLA SIGNORA WARDH (1971), LA CODA DELLO SCORPIONE (1971),  TUTTI I COLORI DEL BUIO (1972), IL TUO VIZIO E UNA STANZA CHIUSA E SOLO IO NE HO LA CHIAVE (1972) či I CORPI PRESENTANO TRACCE DI VIOLENZA CARNALE (často užívaný název TORSO) 1973.

Ernesto je autorem i mnoha krimi snímků, pro příklad SICILIAN CONNECTION (1987), PIZZA CONNECTION (SICILSKÁ SPOJKA) 1985 či MILANO ODIA: LA POLIZIA NON PUÓ SPARARE (1974).

Celkově je autorsky Ernesto podepsán pod mnoha skvělými filmy a tomu také odpovídají režiséři, s kterými spolupracoval, Kromě jmenovaného Sergia Martina to byli Mario Camerini, Mario Bava, Lucio Fulci, Damiano Damiani, Michele Lupo, Riccardo Freda, Antonio Margheriti, Tonino Valerii nebo Sergio Leone. Kromě temných a strašidelných hororů uměl Ernesto napsat i zábavné komedie.

Ernesto publikoval také desítky knih, převážně thrillerů, sci-fi, nebo komediálních hororů. Jako spisovatel se podepisoval většinou pod pseudonymy Julian Berry, Julyan Perry či Ernst Gasthaus. Pod těmito pseudonymy také psal na počátku šedesátých let i filmové scénáře.  Z jeho knih můžeme jmenovat Iperbole infinita, Sangue in tasca, Brivido sulla schiena, Tempo Zero,Il Lodo Alfa.

Ernesto je také autorem původního námětu pro hollywoodský trhák s Robertem De Nirem, v režii Sergia Leoneho TENKRÁT V AMERICE (ONCE UPON A TIME IN AMERICA) 1984. Mimo jiné je také autorem scénáře k životopisnému snímku STRADIVARI (1988), či k výborné komedii LA PUPA DEL GANGSTER (GANGSTEROVA MILENKA) 1975 se Sophií Loren a Marcellem Mastroiannim.

Centrální filmová knihovna v Římě patřící pod C.S.C. prodává DVD autorům filmů. Ernesto si také zakoupil některé své filmy a to prý z důvodu zachování pro příští generace rodiny. C.S.C. je zkratkou Centro Studentesco Cinematografico, kde také Ernesto ve filmovém klubu v Bielle, v devatenácti letech, začíná své spojení s kinem. Tento název byl upraven doplněním teček, neboť všichni dobře věděli, že zkratka CSC patří Centro Sperimentale di Cinematografia, kde později Ernesto se svou ženou studoval.

S velkou láskou vzpomíná Ernesto na film LIBIDO (1965), což byl jeho režisérský debut a spolupracoval zde se svou ženou a Giancarlem Gianninim. Natáčelo se 16 hodin denně a film byl hotový za 18 dní. Snímek stál 26 000 000 lir a návratnost byla více než 400% ve sto zemích světa. To byl typický příklad, který pak použil Ernesto ve své diplomové práci v oboru ekonomie. Jeden z filmů, který má nejraději je IL MIO NOME E NESSUNO (MÉ JMÉNO JE NIKDO) 1973. Ernesto v jednom rozhovoru prozradil, že Terence Hill nikdy nehrál ve filmu, když režíroval Sergio Leone. Ve filmu MÉ JMÉNO JE NIKDO, Sergio prý řídil pouze dvě nebo tři scény jako „druhá posádka" z důvodu času výroby, ale celý film režíroval Tonino Valerii. Další film s Terencem Hillem UN GENIO, DUE COMPARI E UN POLLO (1975) Sergio produkoval, ale režíroval ho Damiano Damiani. Zajímavostí filmu MÉ JMÉNO JE NIKDO je také to, že režisér Michele Lupo měl mnoho námitek a protože film již byl schválen distributorem a různými zahraničními prodejci, nedošlo ke změně scénáře, ale k výměně režiséra. Dva týdny před natáčením byl Michele Lupo propuštěn a Sergio Leone ho nahradil Tonino Valeriim, který si nakonec poradil znamenitě.

Na dotaz jaké bývaly požadované příběhy v době jeho největší slávy, odpovídá: „V závislosti na tématu, který mi předložili. Navrhl jsem vždy sci-fi příběh, cestování v čase, smyčky v průběhu času, ale nakonec jsem stejně musel psát pravidelně westerny či gialla". Nejraději psal Ernesto sci-fi, ale nebyla doba, aby mohl psát to, co se mu nejvíce líbilo. Bylo to logické, neboť filmy, které po něm byly požadovány, se úspěšně prodávaly po celém světě. Ernesto se ani neúčastnil premiér svých filmů, aby zaznamenal reakce publika. Důvod byl jednoduchý, psal i dvanáct filmů ročně a tak neměl na nic jiného čas.

V nejúspěšnějším Ernestově období se prý podváděla veřejnost, aby věřili, že film je americký. Bylo to legrační, filmy se prodávaly po celém světě, ale italští distributoři chtěli cizí jména. Jelikož měl Ernesto dobrého přítele jménem Julian Birri, vznikl tak pseudonym Julian Berry. Obrovský vděk Ernesta prý patří osobě, která mu pomohla v začátcích. Byl to režisér Aldo Florio, se kterým se setkal náhodou v Bielle v baru. Po příchodu do Říma, Ernestovi pomohl, jako by byl jeho bratr. Nepřátele Ernesto neměl a nemá, některá nedorozumění a některé konfrontace samozřejmě byly, ale vždy civilizované a bez vlivu na osobní respekt.

Jaké má plány Ernesto dnes? „Budoucnost je za námi, jak řekl velký Vittorio Gassman a já chci pomoci mladým lidem, kteří cítí tu potřebu", říká Ernesto a dodává: „Přichází nostalgie stáří, to je když začnou umírat přátelé a já jsem jich ztratil příliš mnoho v posledních deseti letech. Začalo to náhle a skončí to téměř stejným způsobem. Bohužel, třeba smrt Sergia Leoneho, byla i smrt velkého filmu". Ernesto Sergia velice uznával a jeho ztrátu nesl těžce. Ernesto o něm říká: „Byl to génius bez kultury, "hajzl", ale měl jsem ho moc rád. Pracovalo se mi s ním velmi dobře, s pocitem, že jsme dělali něco dobrého a společně. Když jsem odmítl pokračovat v psaní scénáře TENKRÁT V AMERICE, tvrdil Sergio, že náš vztah je jako manželství, bez času na osobní život, ale zůstali jsme přátelé. Byl to "hajzl", ale geniální a já jsem vždycky měl raději geniální hajzlíky, než průměrnost".

Ve druhé polovině šedesátých let napsal Ernesto scénář pro velkého Maria Cameriniho (6.2.1895-4.2.1981). O deset let později, na středověké náměstí San Felice Circeo, se prý Mario na Ernesta zadíval na několik sekund a pak ukázal prstem a řekl: "Vy jste napsal jeden z mých filmů." Ernesto se usmál a zavrtěl hlavou: "Ne, pane, to vy jste ten, kdo režíroval jeden z mých scénářů."

Přejme jednomu z nejplodnějších a nejtalentovanějších spisovatelů v Evropě hodně zdraví. Pro film toho udělal mnoho a podle něj prý v tom bylo 10% tvořivosti a 90% úsilí.

Petr "Hennes" Hennebichler

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.