Herec
2014Film - Dokumentární
2009
Film - Dokumentární, Krátkometrážní
2008
Film - Dokumentární
Film - Dokumentární
2007
Film - Drama
2006
Film - Romantický
2005
Film - Drama
2004
Film - Psychologický, Drama
Film - Dokumentární
Film - Dokumentární
La grande aventure du cinéma Suédois
Film - Dokumentární
2003
Film - Hudební, Drama
Film - Horor, Krátkometrážní, Drama
Film - Rodinný, Životopisný, Drama
Film - Dokumentární
2002
Film - Válečný, Drama
2001
Film - Krátkometrážní
2000
Film - Drama, Romantický
Film - Dokumentární
1999
Film - Komedie, Drama
Film - Drama, Romantický
1998
Film - Drama
Film - Drama
Film - Životopisný, Drama
1997
Film - Drama
1996
À la recherche de Erland Josephson
Film - Dokumentární
1995
Film - Válečný, Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Komedie, Krimi, Drama
Seriál - Drama
Film - Thriller, Akční
Film - Dokumentární
1994
Film - Drama
Film - Dokumentární
Film - Drama, Fantasy
1993
Seriál - Krimi, Drama
1992
Film - Drama
Film - Drama
1991
Film - Drama, Fantasy
Film - Drama
Film - Komedie, Drama
Film - Komedie, Sportovní
Film - Drama
1990
God afton, Herr Wallenberg - En Passionshistoria från verkligheten
Film - Válečný, Drama
Film - Drama
Seriál
1989
Film - Drama, Romantický, Historický
1988
Film - Drama, Romantický
Film - Drama, Historický
Film - Dokumentární
Exil a smrt Andreje Tarkovského
Film - Dokumentární
The Legendary Life of Ernest Hemingway
Film - Drama
Le testament d'un poète juif assassiné
Film - Drama
1987
Seriál - Drama
Film - Thriller, Drama
1986
Film - Drama
Film - Dokumentární
Film - Drama
Film - Romantický
Film - Krimi, Akční
1985
Film - Drama
Film - Komedie, Drama
1984
Film - Drama
Film - Válečný, Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Krimi, Mysteriózní
1983
Film - Poetický, Psychologický, Drama
Film
Film - Drama
Film
1982
Film - Drama
Film - Krimi, Mysteriózní, Drama
Film - Horor, Drama
1981
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Dokumentární
Seriál
1980
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
Film - Drama
1979
Film
Film - Dokumentární
1978
Film - Hudební, Drama
Film
1977
Film - Krimi, Thriller, Drama
Film - Drama
Film - Drama
1976
Film - Psychologický, Drama, Fantasy
1975
Film - Hudební, Komedie, Romantický, Fantasy
Film
1974
Film
1973
Film - Psychologický, Drama
1972
Film - Drama
1970
Seriál - Drama
Film
1969
Film - Drama
Film - Drama, Romantický
1968
Film - Horor, Drama
Film - Drama
1958
Film - Drama
Film - Drama
1957
Film
1956
Film - Drama
1950
Film - Drama
1948
Film - Drama
1946
Film - Drama
Režisér
1980Film - Drama
1978
Film
Film
Scenárista
1967Film - Poetický, Drama
1964
Film - Komedie
1962
Film
1961
Film - Komedie
Film - Drama
Host
1994Seriál
1992
Seriál - Publicistický
Archivní záběry
2015Regissören: En film om Mai Zetterling
Film - Dokumentární, Životopisný
2013
Seriál - Publicistický
2012
Film - Dokumentární
Významný švédský filmový a divadelní herec, scénárista, režisér, producent, dramatik, spisovatel a básník Erland Josephson se narodil 15. června 1923 ve Stockholmu do prominentní židovské rodiny, která vždy projevovala vřelý vztah ke kultuře. Po studiích na Stockholmské univerzitě získal angažmá jako herec v divadlech v Hälsinborgu, Göteborgu a v roce 1956 se stal členem Královského dramatického divadla ve Stockholmu. O deset let později se zde stal po Ingmaru Bergmanovi uměleckým ředitelem, kterým zůstal až do roku 1975.
S Bergmanem se Josephson seznámil již koncem třicátých let, kdy spolu pracovali v jednom divadle. Byl to právě Bergman, který mu později v roce 1946 svěřil první malou filmovou roli ve svém snímku PRŠÍ NÁM NA LÁSKU. V průběhu následujících téměř šedesáti let účinkoval ve čtrnácti jeho filmech, které mu zajistily celosvětovou slávu a trvalé místo nejen ve švédské kinematografii. Sám Josephson o jejich celoživotním přátelství a spolupráci řekl: „Práce s Ingmarem byla pro mě vždy radost a nesmírná zkušenost.“ Ostatně Erland Josephson je jediný herec, který se od 40. let objevil v Bergmanových filmech ve všech následujících dekádách dvacátého a začátku jednadvacátého století. V roce 1950 ztvárnil malou roli ve snímku NA RADOST, o osm let později se objevil v NEŽ SE ROZEDNÍ a ve stejném roce také vedle Maxe von Sydowa ve filmu TVÁŘ. Ten byl také na dlouhých deset let posledním filmem, ve kterém hrál, než se na stříbrné plátno znovu vrátil rolí barona von Merkens v Bergmanově snímku HODINA VLKŮ. Následovala pravidelná účinkování ve slavných filmech, které již neodmyslitelně patří do zlatého fondu – NÁRUŽIVOST (1969), ŠEPOTY A VÝKŘIKY (1972), SCÉNY Z MANŽELSKÉHO ŽIVOTA (1973), KOUZELNÁ FLÉTNA (1975), TVÁŘÍ V TVÁŘ (1976), PODZIMNÍ SONÁTA (1978) a FANNY A ALEXANDER (1982). Josephson pokračoval ve spolupráci se slavným filmařem i v éře, kdy ten natáčel již výhradně pro televizi - PO ZKOUŠCE (1984) nebo LARMAR OCH GÖR SIG TILL (1997), po třiceti letech zazářil vedle Liv Ullmanové též ve volném pokračování Scén z manželského života nazvaném SARABAND (2003), jež se také stalo úplně posledním dílem bohaté filmografie slavného režiséra. Vztah Ingmara Bergmana k hercům a Erlandu Josephsonovi zvlášť velmi výstižně popsal Francois Truffaut již v roce 1958: „Bergmanova prvořadá síla spočívá ve vedení jeho herců. Svěřuje hlavní role ve svých filmech pěti nebo šesti hercům, které má nejraději, ale nikdy je neškatulkuje. Jsou naprosto odlišní film od filmu, přičemž často hrají typově zcela opačné role.“
Pozice, kterou si Erland Josephson ve filmu vybudoval, jeho schopnost dokonale ztvárnit charakterní postavy a v neposlední řadě jeho vztah k umění a kultuře, to vše napomohlo tomu, že se o něj začali zajímat i zahraniční režiséři, jejichž jména byla a jsou ve světové kinematografii pojmem. Tento průnik za hranice Švédska přišel v roce 1977, kdy ve snímku MIMO DOBRO A ZLO italské filmařky Liliany Cavani ztvárnil postavu Friedricha Nietzscheho. Následovala spolupráce s režiséry Franco Brusatim (DIMENTICARE VENEZIA, 1980), Phillipem Kaufmanem (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ, 1988), Istvánem Szabó (HANUSSEN, 1988), Peterem Greenwayem (PROSPEROVY KNIHY, 1991) a především se sovětským géniem Andrejem Tarkovským (NOSTALGIE, 1983 a OBĚŤ, 1986). Byla mu dokonce nabídnuta role v hollywoodském trháku ČELISTI 2, odmítl ji však se slovy: „Radši bych svedl intelektuální bitvu s Liv Ullman, než bojoval s nějakými žraloky.“ Zde uvedený výčet filmů, v nichž Josephson hrál, však pochopitelně zdaleka není kompletní.
Erland Josephson není pouze herec. Jeho aktivity jsou rozsáhlé a úspěchy zaznamenává i v ostatních oblastech kulturního života. Pokud bychom ještě zůstali u filmu, není možné nezmínit jeho scénáristické a režisérské počiny. Spolupracoval na několika scénářích – mj. i s Bergmanem na LUSTGARDEN (rež. Alfa Kjellina,1961) a A CO VŠECHNY TY ŽENY (rež. Ingmar Bergman, 1964) – v obou případech pod pseudonymem Buntel Eriksson. Se Svenem Nykvistem a Ingrid Thulin spolurežíroval snímek EN OCH EN (1978), samostatně pak vedl filmy RÄTT UT I LUFTEN (1978) a MARMELADUPPROTET (1980). Jak je patrné z jeho scénáristických úspěchů, Josephson je též schopným mužem pera. Již od čtyřicátých let píše poezii i prózu (básnické sbírky Cirkel – 1946, Lyssnarpost – 1949, kolem patnácti románů, novel a biografických knih), napsal řadu her pro divadlo i rozhlas a publikoval články v periodickém tisku.
V roce 1959 se oženil s herečkou Kristinou Adolphson, herečkou byla i jeho druhá manželka Barbro Larsson. Erland Josephson má celkem pět dětí, z nichž dvě – Charlotta Larsson a Fanny Josephson – jsou také filmové a divadelní herečky. Josephson obdržel řadu filmových i literárních ocenění, byl též členem poroty na MFF v Benátkách v roce 1984. Trpí Parkinsonovou chorobou.