Miklós Jancsó

Miklós Jancsó

Osobnostcsfd.cz

Herec, Režisér, Scenárista, Střihač

27. září, 1921, Vác, Maďarské království

31. ledna, 2014, Budapest, Budapest főváros, Budapest főváros, Maďarsko

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec

2011

Bulvár

Film - Komedie, Drama

Szovjet-magyar koprodukció

Film - Dokumentární


2010

Sodankylä ikuisesti

Seriál - Dokumentární

Negativní dějiny maďarského filmu

Film - Dokumentární


2008

Tablo

Film - Krimi


2005

A Pál utcai fiúk

Film - Dobrodružný, Krátkometrážní


2004

Bitva u Moháče

Film - Komedie

Európából Európába

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


2003

Autobus přijel

Film - Dobrodružný, Komedie, Krimi, Fantasy


2002

Vstávej, kámo, nespi

Film - Komedie, Drama

Legkisebb film a legnagyobb magyarról, avagy ha nincs kéz nincs csoki

Film - Komedie, Krátkometrážní, Drama


2001

Macerás ügyek

Film - Drama


2000

Kurva! Komáři

Film - Komedie


1999

Lucerna Páně v Budapešti

Film - Komedie, Drama


1991

Bůh kráčí pozpátku

Film - Drama


1977

Difficile morire

Film


1968

Falak

Film - Psychologický, Drama


Režisér

2012

Maďarsko 2011

Film - Povídkový, Drama


2010

Oda az igazság

Film - Historický


2006

Ede megevé ebédem

Film - Komedie


2004

Bitva u Moháče

Film - Komedie

Európából Európába

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


2002

Vstávej, kámo, nespi

Film - Komedie, Drama


2001

Poslední večeře u arabského šedáka

Film - Komedie


2000

Kurva! Komáři

Film - Komedie


1999

Lucerna Páně v Budapešti

Film - Komedie, Drama


1998

Sír a madár

Film


1997

Játssz, Félix, játssz!

Film - Dokumentární

Hösök tere - régi búnk és... I

Film - Krátkometrážní

Hösök tere - régi búnk és... II

Film - Krátkometrážní


1996

Szeressük egymást, gyerekek...

Film - Komedie, Drama


1994

Kövek üzenete - Budapest

Film - Dokumentární

A nagy agyhalál

Film - Krátkometrážní

Kövek Üzenete - Hegyalja, A

Film - Dokumentární

Kövek üzenete - Máramaros, A

Film - Dokumentární


1992

Na krásném modrém Dunaji

Film - Drama


1991

Bůh kráčí pozpátku

Film - Drama


1989

Horoskop Ježíše Krista

Film - Drama


1987

Sezóna příšer

Film - Mysteriózní


1986

Harmadik jelenlét

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1985

Úsvit

Film


1984

Muzsika

Film


1983

Capitali culturali d'Europa

Seriál - Dokumentární

Omega, Omega...

Film - Dokumentární, Hudební


1982

Faustus doktor boldogságos pokoljárása

Seriál


1981

Tyranovo srdce anebo Boccaccio v Uhrách

Film - Drama, Historický


1979

Maďarská rapsódie

Film - Drama, Historický

Allegro barbaro

Film - Drama, Historický


1978

Második jelenlét

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1977

Laboratorio teatrale di Luca Ronconi

Film - Dokumentární


1976

Soukromé neřesti, veřejné ctnosti

Film - Erotický, Drama, Historický


1975

Elektra a její pravda

Film - Drama


1974

Řím chce znovu císaře

Film - Drama, Historický


1972

Lid dosud prosí

Film - Muzikál, Válečný, Drama


1971

Égi bárány

Film - Drama, Historický

Technika a obřad

Film - Drama, Historický


1970

La pacifista

Film - Drama

Füst

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1969

Svěží vítr

Film - Drama

Zimní vítr z jihu

Film - Drama, Historický

Decameron '69

Film


1968

Ticho a křik

Film - Drama, Historický

Vörös május

Film


1967

Hvězdy na čepicích

Film - Válečný, Drama


1966

Beznadějní

Film - Drama, Historický

Közelröl: a vér

Film - Krátkometrážní


1965

A sedmnáct jim bylo let...

Film - Válečný, Drama

Jelenlét

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1963

Odvrácená tvář

Film - Psychologický, Drama

Hej, te eleven fa...

Film - Krátkometrážní


1961

Alkonyok és hajnalok

Film - Krátkometrážní

Indiántörténet

Film - Krátkometrážní


1960

Eladás müvészete, Az

Film - Krátkometrážní

Szerkezettervezés

Film - Krátkometrážní

Směr Budapešť

Film - Válečný

Idö kereke, Az

Film - Krátkometrážní


1959

Izotópok a gyógyászatban

Film - Krátkometrážní

Halhatatlanság

Film - Krátkometrážní

Zvony odletěly do Říma

Film - Válečný, Drama


1958

Derkovitz Gyula 1894-1934

Film - Krátkometrážní


1957

Kína vendégei voltunk

Film - Krátkometrážní

Dél-Kína tájain

Film - Krátkometrážní

Színfoltok Kínából

Film - Krátkometrážní

Város peremén, A

Film - Krátkometrážní

Peking palotái

Film - Krátkometrážní


1956

Móricz Zsigmond 1879-1942

Film - Krátkometrážní


1955

Angyalföldi fiatalok

Film - Krátkometrážní

Emlékezz, ifjúság!

Film - Krátkometrážní

Varsói világifjúsági talákozó I-III

Film - Krátkometrážní

Egy kiállítás képei

Film - Krátkometrážní

Egy délután Koppánymonostorban

Film - Krátkometrážní


1954

Éltetö Tisza-víz

Film - Krátkometrážní

Emberek! Ne engedjétek!

Film - Krátkometrážní

Galga mentén

Film - Krátkometrážní

Podzim v Badacsonyi

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1953

Közös után

Film - Krátkometrážní

Arat az orosházi 'Dózsa'

Film - Krátkometrážní


1952

A 8. szabad május 1

Film - Krátkometrážní


1951

A szovjet mezögazdasági küldöttek tanításai

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


1950

Kezünkbe vettük a béke ügyét

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Scenárista

2010

Oda az igazság

Film - Historický


2006

Ede megevé ebédem

Film - Komedie


2004

Bitva u Moháče

Film - Komedie


2002

Vstávej, kámo, nespi

Film - Komedie, Drama


2001

Poslední večeře u arabského šedáka

Film - Komedie


2000

Kurva! Komáři

Film - Komedie


1999

Lucerna Páně v Budapešti

Film - Komedie, Drama


1996

Szeressük egymást, gyerekek...

Film - Komedie, Drama


1994

A nagy agyhalál

Film - Krátkometrážní


1992

Na krásném modrém Dunaji

Film - Drama


1991

Bůh kráčí pozpátku

Film - Drama


1989

Horoskop Ježíše Krista

Film - Drama


1981

Tyranovo srdce anebo Boccaccio v Uhrách

Film - Drama, Historický


1979

Allegro barbaro

Film - Drama, Historický


1971

Égi bárány

Film - Drama, Historický


1969

Svěží vítr

Film - Drama

Zimní vítr z jihu

Film - Drama, Historický


1968

Ticho a křik

Film - Drama, Historický


1967

Hvězdy na čepicích

Film - Válečný, Drama


1963

Odvrácená tvář

Film - Psychologický, Drama


1950

Kezünkbe vettük a béke ügyét

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Střihač

1963

Találkozás

Film - Dokumentární, Krátkometrážní


Host

2003

Magánszám: Üljön le Hajós Andrással!

Seriál - Komedie

Životopis

Maďarský filmový režisér a jeden z nejoriginálnějších světových filmových tvůrců. Studoval církevní gymnázium a na univerzitě v Cluji právo, národopis a dějiny umění. V roce 1944 se stal doktorem práv. Narukoval do druhé světové války, ale byl záhy zajat. Po válce dva roky vedl folklórní kroužek a byl členem tzv. lidových univerzit (NÉKOSZ) Árpáda Horvátha. V letech 1948-51 vystudoval filmovou a divadelní režii, a přestože toužil stát se divadelním režisérem, začal u filmu. V 50. letech natáčel pro Studio zpravodajského a dokumentárního filmu krátké zpravodajské aktuality, jednoduché komunistické agitky s tematikou venkova. Později se věnoval optimistickým mládežnickým filmům a tzv. „selské romantice“. Ke svému celovečernímu debutu ZVONY ODLETĚLY DO ŘÍMA (1958) se stejně jako ke krátkým filmům z 50. let dnes nehlásí.

Místo v maďarské kinematografii si vydobyl filmem ODVRÁCENÁ TVÁŘ (1963), příběhem mladého chirurga Ambruse, který v životní krizi radikálně změní svůj pohled na svět. Zde Jancsó v souladu s novými filmovými postupy 60. let řeší problémy komunikace člověka s okolím a zabývá se jeho odcizením a izolací, ovlivněn i svým velkým vzorem Michelangelem Antonionim. Na scénáři filmu se podílel Gyula Hernádi (1926-2005), spisovatel a scénárista téměř všech dalších Jancsóových filmů, jeho blízký přítel a mnohdy i spoluautor. Už ve filmu A SEDMNÁCT JIM BYLO LET (1964) o přátelství sedmnáctiletého uvězněného Maďara Jósky a jeho věznitele, stejně starého ruského vojáka Koljy, dospěl ke značnému zjednodušení příběhu, které se pro něj stane později typické.

V 60. letech natočil triptych (sám odmítá označení trilogie) historických filmů o utrpení BEZNADĚJNÍ (1965), HVĚZDY NA ČEPICÍCH (1967), první sovětsko-maďarský koprodukční film, natočený k 50. výročí Říjnové revoluce, a TICHO A KŘIK (1968), kterými se výrazně zapsal do historie světové kinematografie. Ve všech třech se zabývá vztahy mezi utlačovateli a utlačovanými a představuje divákovi nejrůznější formy fyzického i psychického teroru. V Beznadějných je to policejní vyslýchání a ponižování povstalců z roku 1848 ze skupiny Sándora Rózsy v pevnosti hluboko v maďarské pustě, ve Hvězdách na čepicích je to válečný teror rudých a bílých v ruské stepi během občanské války. Oba filmy mají kolektivní hrdiny a Jancsó tak ilustruje dopad fyzického útlaku na různé společenské vrstvy ve snaze vytvořit tak pravdivý obraz doby. Dopad psychického teroru na jedince zkoumá v Tichu a křiku, kde se podobně jako Bergman v Mlčení a Antonioni ve Výkřiku zabývá problémy mezilidských vztahů, přičemž lidské odcizení chápe v souladu s předešlými filmy jako důsledek teroru, ponížení a útlaku. Na tomto filmu s ním poprvé spolupracoval kameraman János Kende (1941), který jeho filmy obohatil především o 360 stupňové panorámování kamery a významně tak přispěl k definitivní obrazové podobě jeho filmů. Ve Hvězdách na čepicích poprvé použil neskutečně dlouhé záběry, stačilo mu jich pouze 30.

Evropské revoluční vření roku 1968 podnítilo Jancsóa k natočení filmu SVĚŽÍ VÍTR (1968). Hrdinové jsou tu svazáci z tzv. lidových univerzit NÉKOSZ, které působily v Maďarsku po roce 1945 a měly osvětově a politicky vzdělávat dělnickou a rolnickou mládež. Revoluční svazáci se ve Svěžím větru snaží debatovat se studenty v klášterním semináři. Film zobrazuje především unáhlenost radikálních revolučních skupin, jejichž dobré záměry se mohou snadno změnit v despocii a to, jak revoluce požírá vlastní děti. Jancsó zde využívá stylizovaného pohybu skupin i jednotlivců, zpěvu revolučních písní a poprvé také možností barevného filmu. Nezdarem skončil jinak formálně bravurní ZIMNÍ VÍTR Z JIHU (1969) o fiktivním chorvatském národním hrdinovi Marko Lazarovi, natočený ve 12 záběrech. Alegorické a symbolické AGNUS DEI (Beránek boží, 1970) líčí dobu horthyovského bílého teroru v Maďarsku po roce 1919 a snaží se zachytit zrod fašismu. Film zahájil období Jancsóova „ikonického, obrazového, znakového, alegorického, čistě autonomního filmového vyjádření.“

Počínaje PACIFISTKOU (1971) s Monikou Vittiovou v hlavní roli natočil v 70. letech Jancsó několik nepříliš úspěšných filmů v italské produkci, jako TECHNIKA A OBŘAD (1972) o Atillovi, ŘÍM CHCE ZNOVU CÉSARA (1973) o mocenském boji o úřad césara ve starověkém Římě a SOUKROMÉ NEŘESTI, VEŘEJNÉ CTNOSTI (1976) o tajuplné smrti korunního prince Rudolfa Habsburského a jeho milenky, který vyvolal pobouření kvůli sexuální nevázanosti. Forma Jancsóových italských filmů je již natolik komplikovaná a jejich poselství špatně čitelná, že jsou považovány za umělecké nezdary a režisér viněn z opakování se a formalismu.

Úspěšný byl naopak RUDÝ ŽALM (1972) o stávkovém hnutí zemědělských dělníků z roku 1890. Film líčí „vznik a vývoj revoluce, hranice působnosti jejích idejí, zúčtování s jejími představiteli; v závěru pak symbolicky vypovídá o jejím významu a dopadu.“ Poprvé se zde objevuje jancsóovská postava zpěváka provázejícího příběhem. Sofoklovo antické drama zpracovává v pouhých 10 záběrech natočená ELEKTRA A JEJÍ PRAVDA (1974). Místo tématu osobní msty jde však především o „podobenství oslavující spravedlivou revoluci.“ MAĎARSKÁ RAPSÓDIE (1978) a ALLEGRO BARBARO (1979) jsou součástí plánované trilogie Vitam et sanguinem (Život a krev), k natočení třetího dílu CONCERTO už ovšem nedošlo (názvy jsou vypůjčené z tvorby skladatele Bély Bartóka). Na osudech Istvána Zsadányiho chtěli Jancsó spolu s Hernádim nastínit průřez maďarské historie od začátku století až po rok 1956.

Přechodem od historických filmů 60. let k režisérově nové tvůrčí etapě je TYRANOVO SRDCE ANEB BOCCACCIO V UHRÁCH (1981). Jancsó se zde zabývá postmoderním problémem výkladu skutečnosti a zpochybňuje i události ve filmu samotném, utlačovaní jsou zároveň utlačovateli. Jancsó se tak vyrovnal se společensky nepřehlednými 80. léty, plnými nových forem útlaku a manipulace, a s dobou, v níž už nelze vyslovovat absolutní pravdy, jak se o to pokoušel v letech šedesátých. V roce 1984 odvysílala maďarská televize Jancsóův devítidílný televizní seriál BLAŽENÁ POUŤ DOKTORA FAUSTA PEKLEM (1984) podle stejnojmenné předlohy Lászlóa Gyurkóa. Seriál je opět odrazem maďarských dějin, tentokrát let 1930-70, ovšem pro svou stylizovanost a formální náročnost se u publika setkal se smíšeným ohlasem. Motivy židovské problematiky se objevují ve filmu ÚSVIT (1985), který ve vypjaté situaci řeší otázku, zda je eticky možné zabíjet v zájmu idejí. „Samoúčelný, prázdný, necitlivý svět, líbivou podívanou na oheň bez jisker,“ zobrazil v SEZÓNĚ PŘÍŠER (1987), v níž zkoumá psychickou manipulaci člověka sebou samým a podobně jako v Tyranově srdci zaměnitelnost představ a skutečnosti.

Počátkem 90. let pokračoval Jancsó filmy BŮH KRÁČÍ POZPÁTKU (1990) a NA KRÁSNÉM MODRÉM DUNAJI (1991) v postmoderních tématech nastíněných již svou předešlou tvorbou a zároveň reagoval na maďarskou realitu po pádu komunismu. Po delší přestávce, kdy se věnoval tvorbě krátkých filmů, si Jancsó získal obrovskou popularitu, zejména u maďarské intelektuální mládeže, satirickým komediálním filmem LUCERNA PÁNĚ V BUDAPEŠTI (1999) o hrobnících Pepem a Kapovi. Film se dočkal dalších pěti pokračování a všechny vesměs kritizují současný maďarský kapitalismus, „víru v reformovatelnost socialismu a iluze o povinně triumfujícím humanismu“, a reflektují a připomínají, mnohdy ironicky a sarkasticky, opět i důležité události maďarské historie.

Jancsóovy a Hernádiho filmy „jsou variací na základní dilema lidstva: staví proti sobě tyrana a bezmocného, násilí a vědomí možnosti či nutnosti se proti němu postavit.“ Individuální hrdina obvykle není důležitý, mnohdy jen reprezentuje určitou vlastnost nebo princip, a z mezních situací se snaží Jancsó vytvářet obecné a nadčasové modely. Pro jeho filmy jsou charakteristické neuvěřitelně dlouhé záběry, stačí mu jich i 10 nebo 12, neustálý pohyb kamery všemi směry i dokola o 360 stupňů, k němuž se navíc přidává i propracovaný pohyb postav, připomínající až balet, a tato přísná pohybová choreografie slouží k vyjádření uceleného sdělení. Důležitý je pro Jancsóa také prostor, ať už je to neomezená maďarská pusta nebo ruská step, anebo stylizovaný prostor domu či pevnosti, který člověka omezuje. Velmi úsporně pracuje se zvukem, dialogy se omezují na minimum a bývají nositelem symbolických významů, přičemž hlavní význam obvykle nese obraz. Všechny tyto prvky tvoří neopakovatelný a charakteristický Jancsóův auteurský filmový styl. Na Jancsóových filmech se vždy výrazně podílel celý filmový štáb a proto často spolupracoval se stejným týmem, ať už to byl scénárista Gyula Hernádi, kameraman János Kende, scénograf Tamás Banovich, nebo herci József Madaras, András Kozák, Zoltán Latinovits, Györgi Cserhalmi nebo András Bálint. Jancsóovy filmy jsou častým předmětem formálních i obsahových analýz a dočkaly se mnoha ocenění na předních evropských filmových festivalech.

[S použitím monografie Brachtlová, Ingrid. Miklós Jancsó. Praha: Čs. filmový ústav, 1990.]

Ян "Iggy" Пиздец

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.