Yves Mirande

Yves Mirande

Osobnostcsfd.cz

Herec/čka, Režisér/ka, Scenárista/ka

Mohlo by vás zajímat
Filmografie

Herec/čka

1942

Petits riens, Les

Film - Komedie


1939

Derrière la façade

Film - Drama


1933

La Dame de chez Maxim's

Film


Režisér/ka

1940

Moulin Rouge

Film - Muzikál

Paris - New York

Film


1939

Derrière la façade

Film - Drama


1938

Café de Paris

Film - Krimi, Mysteriózní, Thriller


1937

Messieurs les ronds de cuir

Film - Komedie


1936

À nous deux, madame la vie

Film - Drama

Grand refrain, Le

Film - Komedie, Muzikál, Drama

Sept hommes, une femme

Film - Komedie, Drama, Romantický


1935

Baccara

Film


1932

Merveilleuse journée, La

Film - Komedie


Scenárista/ka

1976

Vrátný od Maxima

Film - Komedie


1954

C'est la vie parisienne

Film


1953

Le chasseur de chez Maxim's

Film


1952

Ce coquin d'Anatole

Film


1949

Un trou dans le mur

Film


1948

Kenzi

Film


1940

Elles étaient douze femmes

Film


1931

Un caballero de frac

Film


1930

Un hombre de suerte

Film - Komedie

När rosorna slå ut

Film - Drama


1929

Embrassez-moi

Film - Komedie

L'arpète

Film

La merveilleuse journée

Film - Komedie

Životopis

Scénárista, dramatik a spisovatel Yves Mirande patřil k významným tvůrcům francouzské kinematografie první poloviny 20. století. Pod bezmála stovkou filmů je podepsán jako autor scénáře nebo námětu, deset filmů sám natočil i jako režisér. Narodil se jako Anatole Querrec na pařížském předměstí Bagneux a původně dlouhá léta pracoval jako státní úředník, na ministerstvu vnitra to dotáhl až k postu podprefekta. Souběžně se zaměstnáním ve státní správě se od mládí začal uplatňovat jako novinář, později i spisovatel, zalíbení brzy našel v psaní divadelních her.

Jeho prvotinou pro divadelní jeviště byla komedie La petite Angele uvedená v roce 1906 v Théâtre des Bouffes Parisiens. Nedlouho nato začal psát i scénáře ke krátkým němým filmům, věhlas si ale stále více získával jako autor divadelních her. S přehledem zvládal různé žánry, především to ale byly veselohry, psal srozumitelným stylem a postupně se vypracoval na žádaného autora pro scény lidovějšího zaměření. Po první světové válce vešel ve známost i mimo Francii a například ve Spojených státech byla zfilmována jeho hra MUŽ V OBLEKU (She Wolves, 1925; ve Francii se tato předloha filmové verze dočkala až v roce 1931). Ještě v němé éře byla ve Francii na filmový pás převedena i jeho populární hra VRÁTNÝ OD MAXIMA (Le chasseur de chez Maxim's, 1927). Ta byla zfilmována znovu v letech 1939 a 1953, nejznámější je ale zatím poslední verze z roku 1976 s Michelem Galabru v hlavní roli.

Jako brilantní tvůrce slovní komiky se Yves Mirande v oboru filmové scénáristiky začal významněji prosazovat až po příchodu zvuku, což znamená, že teprve ve třicátých letech pro něj u filmu nastaly skutečné žně. Připomeňme jeho dialogy k francouzské verzi americké veselohry BUSTER SE ŽENÍ (Buster se marie, 1931), kterou slavný americký komik Buster Keaton natočil ve Francii. Zmínku si zaslouží i příběh o koloběhu bankovky vysoké nominální hodnoty TISÍCOVKOVÁ BANKOVKA (Le billet de mille, 1935), který díky svému charakteru krátkých epizod s různým obsazením poskytl prostor pro vystoupení desítek známých herců té doby. Rok 1935 byl vůbec pro Miranda úspěšný, protože tehdy podle jeho scénářů nebo námětů vzniklo celkem deset filmů, z toho dva ve Velké Británii.

Mirandovy první pokusy o filmovou režii se odehrávaly ve spolupráci s jinými režiséry, například s Robertem Wylerem realizoval komedii BÁJEČNÝ DEN (La merveilleuse journée, 1932), později točil s René Guissartem nebo Leonidem Moguym. Jeho první samostatnou prací byl muzikál MARKÝZOVY ŽENY (Le grand refrain, 1936), který byl tehdy uveden i v našich kinech. Yves Mirande psal scénáře i na základě divadelních nebo literárních předloh jiných autorů, takovým případem byla například jeho další vlastní režie nenáročné situační komedie BYROKRATI (Messieurs les ronds de cuir, 1937). Ve spolupráci s Georgesem Lacombe pak natočil dva kriminální příběhy (CAFÉ DE PARIS, 1938; ZA FASÁDOU - Derrière la façade, 1939). Poslední Mirandova režie byla ale opět ve znamení nenáročné veselohry s hvězdným obsazením, tentokrát z prostředí zaoceánského parníku (PAŘÍŽ - NEW YORK - Paris - New York, 1940).

Za války se se scénářem k filmu L'AN 40 (1940) dostal do konfliktu s německou cenzurou a v následujících letech se proto soustředil na adaptace osvědčených literárních předloh (PLUKOVNÍK CHABERT - Le colonel Chabert, 1943; NOSIČKA CHLEBA - La porteuse de pain, 1949; DVA SIROTCI - Le due orfanelle, 1954), po válce se ale znovu dočkal filmových verzí svých divadelních her (TEN DAREBÁK ANATOL - Ce coquin Anatole, 1952; CUCUROUXOVA RODINA - La famille Cucuroux, 1953).

Yves Mirande zemřel v Paříži 17. března 1957 ve věku 72 let. Od roku 1930 byla jeho manželkou herečka a divadelní ředitelka Simone Berriau (1896-1984), která také ve 30. letech hrála v řadě jeho filmů.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.