Raffaello Matarazzo

Osobnostcsfd.cz

Režisér, Scenárista

Filmografie

Režisér

1964

Amore mio

Film


1963

Adultero lui, adultera lei

Film - Komedie

I terribili 7

Film - Krimi, Akční


1960

Treno di Natale

Film


1959

Cerasella

Film - Komedie, Romantický


1958

Malinconico autunno

Film


1957

Ultima violenza, L'

Film


1956

La risaia

Film - Drama

Intrusa, L'

Film - Drama


1955

L'angelo bianco

Film - Drama


1954

Guai ai vinti

Film

Schiava del peccato

Film - Drama

Vortice

Film - Drama


1953

Giuseppe Verdi

Film - Hudební, Drama, Romantický

La nave delle donne maledette

Film - Dobrodružný, Drama

Torna!

Film - Drama


1952

Il tenente Giorgio

Film - Drama

Zátěž nevinnosti

Film - Drama, Romantický


1951

I figli di nessuno

Film - Drama, Romantický


1950

Tormento

Film - Drama

Paolo e Francesca

Film - Drama, Historický


1949

Catene

Film - Romantický


1947

La fumeria d'oppio

Film


1944

Empezó en boda

Film


1943

Dora la espía

Film - Drama

Il birichino di papà

Film - Komedie


1942

Giorno di nozze

Film - Komedie


1941

Notte di fortuna

Film

Avventuriera del piano di sopra, L'

Film


1939

Trappola d'amore

Film

Giù il sipario

Film

Il marchese di Ruvolito

Film - Komedie

Albergo degli assenti, L'

Film - Drama


1937

To jsem byl já

Film - Komedie

È tornato carnevale

Film - Komedie


1936

Joe il rosso

Film - Komedie


1935

L'anonima Roylott

Film - Komedie

Il serpente a sonagli

Film - Krimi, Mysteriózní, Drama


1934

Kiki

Film


1933

Treno popolare

Film


Scenárista

1963

I terribili 7

Film - Krimi, Akční

Životopis

Italský režisér Raffaello Matarazzo začínal s nenáročnými komediemi éry tzv. bílých telefonů, po válce pak sklízel úspěchy s melodramatickými příběhy, celkem natočil přes čtyřicet filmů. Pocházel z Říma a vyrůstal v neúplné rodině, po střední škole pracoval jako hotelový poslíček, od dětství byl ale přitahován světem pohyblivých obrázků. V roce 1929 nastoupil do novin Il Tevere a začal psát filmové kritiky.

Podobně jako jiní režiséři, kteří začínali s novinařinou, tak i Matarazzo se během krátké doby sblížil s filmovými tvůrci a v roce 1931 nastoupil k filmové společnosti Cines, kde začal pracovat na scénářích. Na postu asistenta režie spolupracoval na Cameriniho filmu FIGARO A JEHO VELKÝ DEN (Figaro e la sua gran giornata, 1931), nedlouho nato se dostal k vlastní samostatné režii.Ve čtyřiadvaceti letech debutoval jako filmový režisér velmi slibným snímkem TRENO POPOLARE (1933), který byl zjevně inspirován prací René Claira a setkal se s příznivým ohlasem u kritiky. Zdařile se pak chopil i parodie na gangsterky (JOE IL ROSSO, 1936).

Velkým úspěchem se stal film TO JSEM BYL JÁ (Sono stato io, 1937), do nějž Matarazzo angažoval slavnou divadelní trojici sourozenců z Neapole, Eduarda, Peppina a Titinu de Filippovy. S Eduardem a Peppinem pak natočil neméně úspěšnou veselohru MARKÝZ RUVOLITO (Il marchese Ruvolito, 1939). Převážně komediálního žánru se se střídavými úspěchy držel i za války.

Novou epochu své filmové kariéry zahájil Matarazzo neočekávaným úspěchem s melodramatickým příběhem s kriminálním pozadím POUTA (Catene, 1949). Tento film v sobě nesl prvky neorealismu, kritika jej ale odmítla jako příliš sentimentální. Sázkou na jistotu bylo ale obsazení ústřední dvojice Amedeo Nazzari - Yvonne Sanson. Film byl natočen jako nízkorozpočtový, zaznamenal ale obrovský úspěch v kinech, kde jej vidělo více než osm miliónů diváků. Dosud skomírající filmová společnost Titanus si mohla připsat na konto zisk ve výši třičtvrtě miliardy lir.

Dvojice Nazzari - Sanson se stala miláčkem nenáročného publika a jejich popularitu Matarazzo zúročil během padesátých let dalšími šesti filmy, z nichž některé opět znamenaly mimořádné komerční trháky (MUKA - Tormento, 1950; DĚTI NIKOHO - I figli di nessuno, 1952). Točil ale pochopitelně i s dalšími herci a s jinou dvojicí Massimo Girotti - Silvana Pampanini zabodoval s filmem VÍR (Vortice, 1953). Ze stejného roku pochází také v Matarazzově tvorbě neobvyklý životopisný titul GIUSEPPE VERDI (1953) nebo dobrodružný snímek LOĎ PROKLETÝCH ŽEN (La nave delle donne maledette, 1953).

S Nazzarim a Sansonovou točil naposledy koncem padesátých let (MELANCHOLICKÝ PODZIM - Malinconico autunno, 1958), zmínku si zaslouží i film TŘEŠNIČKA (Cerasella, 1959), který sice nevybočoval z dobového průměru, je ale zajímavý díky Terence Hillovi v jeho začátcích, za kamerou stál Václav Vích, který tehdy působil v Itálii. Poté se Matarazzo vrátil ke komediálnímu žánru, z něhož připomeňme alespoň film ON CIZOLOŽNÍK, ONA CIZOLOŽNICE (Adultero lui, adultera lei, 1963).

Raffaello Matarazzo zemřel v Římě 17. května 1966 ve věku 56 let. Jeho osobnost se ale nadále těšila značnému zájmu filmových odborníků. Ještě deset let po jeho smrti se v Savoně konala konference, která si stanovila za úkol podat nový pohled na Matarazzovu osobnost. Dlouholetá diskuze, zda byl umělcem s vyššími ambicemi nebo rutinérem sázejícím na komerční jistotu, dostala dokonce název Případ Matarazzo.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.