Tilda Thamar

Tilda Thamar

Osobnostcsfd.cz

Herečka, Režisérka, Scenáristka

Filmografie

Herečka

1987

Predátoři noci

Film - Horor, Thriller

La reine de la jungle

Film


1975

Une Suédoise à Paris

Seriál - Drama


1974

L'Appel

Film - Erotický


1973

Un ange au paradis

Film


1966

À belles dents

Film - Drama


1959

Friends and Neighbours

Film - Komedie


1958

Incognito

Film - Krimi, Drama

El festín de Satanás

Film - Drama

Chéri, fais-moi peur

Film - Komedie


1957

Une nuit au Moulin-Rouge

Film - Komedie

Les Fanatiques

Film - Thriller

Aventurière des Champs-Élysées, L'

Film


1956

Les Pépées au Service secret

Film

Zpěvák z Mexika

Film - Muzikál

Paris canaille

Film - Komedie

Paříž, hotel Palace

Film - Komedie, Romantický


1955

Huyendo de sí mismo

Film - Drama

The Master Plan

Film - Drama


1954

Sor Angélica

Film

Caraque blonde, La

Film


1953

Legione straniera

Film - Dobrodružný

Monsieur Scrupule gangster

Film - Krimi

Muß man sich gleich scheiden lassen?

Film - Komedie


1952

Massacre en dentelles

Film

Cerco del diablo, El

Film - Drama

Femme à l'orchidée, La

Film - Krimi


1951

Sérénade au bourreau

Film

Porte d'orient

Film - Krimi

Bouquet de joie

Film - Komedie, Muzikál


1950

Amour et compagnie

Film


1949

Ronde de nuit

Film - Krimi

L'Ange rouge

Film - Drama


1948

Novio, marido y amante

Film


1946

Un modelo de París

Film - Komedie


1945

La señora de Pérez se divorcia

Film - Komedie

Despertar a la vida

Film - Drama


1944

Muerto falta a la cita, El

Film - Drama

La casta Susana

Film - Muzikál

Delirio

Film


1943

Todo un hombre

Film - Drama

El espejo

Film - Drama


1942

Adolescencia

Film - Komedie

El pijama de Adán

Film - Komedie


1939

El loco Serenata

Film


1937

Melgarejo

Film - Komedie, Rodinný


Režisérka

1974

L'Appel

Film - Erotický


Scenáristka

1974

L'Appel

Film - Erotický

Životopis

Jihoamerická kráska německého původu Tilda Thamar začala úspěšnou hereckou kariéru v rodné Argentině, poté natočila desítky filmů ve Francii i dalších evropských zemích. K odchodu do Evropy ji paradoxně přiměla bývalá kolegyně a přítelkyně, slavná Evita Peronová poté, co se dostala k moci. Narodila se v malém zemědělském městečku Urdinarrain asi 200 kilometrů od Buenos Aires; tato oblast přijímala od počátku 20. století řadu přistěhovalců z Evropy, sama Tilda Thamar pocházela z německé rodiny, její vlastní jméno bylo Matilda Abrecht. Otec pracoval jako knihovník a učitel němčiny, Tilda studovala v Buenos Aires na Akademii výtvarných umění.

Umělecké jméno Tildy Thamar vzniklo zkrácením křestního jména Matilda a přesmyčkou matčina jména Martha. Své půvaby zúročila Tilda Thamar již v patnácti letech ve filmu DON QUIJOTE DEL ALTILLO (1936). V začátcích herecké kariéry vystupovala často s Evou Duarte, o dva roky starší, později provdanou Peronovou. Z práce pro film stojí za zmínku spolupráce s významným argentinským režisérem Luisem Saslavskym nebo slavným francouzským filmařem Pierrem Chenalem, který v době druhé světové války pobýval v jižní Americe v politickém exilu. S Chenalem natočila Tilda Thamar film CELÝ MUŽ (Todo un hombre, 1943).

V roce 1949 nafotila Tilda Thamar kolekci aktů se slavnou německou fotografkou Annemarie Heinrich; fotografie byly označeny jako obscénní a snad právě tady je původ vyjádření Evity Peronové, tehdy již první dámy Argentiny, která prohlásila, že Tilda Thamar již nikdy v Argentině točit nebude. Sama Tilda Thamar, tehdy již velmi populární herečka, sice oficiální zákaz umělecké činnosti nedostala, ani osobně jí nikdo nic nevytkl, pouhý verdikt mocné prezidentovy manželky byl však dostatečným impulsem k tomu, aby Argentinu opustila. Odešla do Francie, kde měla šanci uplatnit kontaky získané někdejší spoluprací s Pierrem Chenalem. Mezitím pronikla i mezi evropskou smetánku sňatkem s hrabětem Ali Toptanim, příslušníkem vlivné albánské rodiny a bratrancem albánského krála Zoga I.

Hned koncem čtyřicátých let začala hrát ve Francii hlavní role, připomeňme alespoň dobově velmi úspěšnou kriminálku PŘÍSTAV V ORIENTU (Porte d’Orient, 1950), v níž vytvořila ústřední dvojici s Yvesem Vincentem. Postavy osudových žen pak hrála v dalších dobrodružně laděných kriminálkách jako MASAKR V KRAJKÁCH (Massacre en dentelles, 1952) nebo KOČKY V TAJNÝCH SLUŽBÁCH (Les pépées au service secret, 1956). Jednu z hlavních rolí ztvárnila i v romantické komedii PAŘÍŽ, HOTEL PALACE (Paris, Palace Hôtel, 1956) režiséra Henriho Verneuila. Bezmála pět miliónů diváků ji pak v kinech vidělo ve velké roli operetní hvězdy Evy Marchal v muzikálu ZPĚVÁK Z MEXIKA (Le chanteur de México, 1956), nutno ale dodat, že na mimořádném úspěchu tohoto filmu měl podíl především tehdy populární zpěvák Luis Mariano v titulní roli.

Její popularita přesáhla hranice Francie a točila i v Německu, Británii nebo Španělsku, po pádu Peronova režimu se mohla vrátit i do Argentiny, kde v letech 1955-1956 natočila tři filmy, jejím novým domovem se ale již stala Francie. Sama Tilda Thamar nebyla spokojena s tím, že ve Francii hrála jen v průměrných filmech, kritici navíc zoufali nad její francouzštinou, o jejích půvabech ale nikdo nepochyboval. Kromě filmu se tak v padesátých letech po celé Evropě objevovala i na titulních stránkách časopisů. Léta ale přibývala a přezdívka „sexbomba z Argentiny“ se pomalu stávala minulostí. Francouzskou kinematografii ovládla nová vlna, a i když například François Truffaut ji obdivoval jako krásnou ženu, pro její herecký typ již nebylo místo. Před kamerou se objevila po sedmileté přestávce ve francouzsko-německém dramatu NA CUCKY (À belles dentes, 1966), kde však již jen sekundovala hercům nastupující generace.

Po rozvodu s hrabětem Toptanim se Tilda Thamar v roce 1956 podruhé provdala za malíře Aleja Quadrase (1919-1993), s nímž žila až do smrti. Manželství s umělcem a její vzdělání na výtvarné akademii ji po útlumu herecké kariéry vrátilo zpět k malířství, jemuž se začala aktivněji věnovat v šedesátých letech. Kromě příležitostné účasti v televizních seriálech se jedinkrát pokusila o návrat k filmu i jako režisérka (VÝZVA – L’appel, 1974), velký úspěch se ale nekonal. Svou poslední menší roli odehrála v hororu FACELESS (1987), který v Paříži natočil slavný španělský mistr hororu Jesus Franco.

Tilda Thamar zahynula při automobilové nehodě v Clermont-en-Argonne v severní Francii 12. dubna 1989 ve věku 67 let.

Pavel "argenson" Vlach

Komentáře - zatím bez komentáře

Tyto stránky jsou chráněny reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.